بيمارستان امام علي (ع) آمل
۱۴۰۰ جمعه ۸ مرداد
br ENGLISH
پتاسيم

 

2) مايعات چاي كمتر از 2 فنجان در روز ، قهوه ( كمتر از 11 فنجان در روز)

3) شيريني جات كيك كوچك بدون شكلات يا ميوه هاي پرپتاسيم ، كلوچه ها بدون شكلات و مغزها ،ا نگور ، گريپ فروت ، زرد آلو ، توت سياه ، گيلاس ، زغال اخته ، آلو (يك عدد كامل) ، تمشك توت فرنگي ، هندوانه (1 فنجان ) ، نارنگي        ( يك عدد كامل)

4) سبزيجات - مارچوبه ، لوبيا سبز ، لوبيا چيتي ، كلم          ( پخته ) ، هويچ ( پخته ) گل كلم ، كرفس ، ذرت ( 1 نصفه يا 2/1 فنجان ) خيار ، بادمجان ، كلم پيچ ، كاهو ، قارچ ، باميه ، پياز ، جعفري ، نخود فرنگي ، فلفل سبز ، تربچه ، ريواس ، اسفناج (يك فنجان ) ، كدو ، كدو سبز

5) پروتيين ها مرغ ، تن ماهي ، تخم مرغ ، دانه آفتابگردان ، ميگو ، كدو تنبل

 فرآوردهاي لبني - پنير (30 گرم )( 6

چگونه پتاسيم موجود در سبزيجات را كم كنم ؟

مي توان مقداري از پتاسيم موجود در سبزيجاتي كه پتاسيم بالايي دارند ، آب شويي ( خيساندن ) فرآيندي است كه

سبزيجات تازه يا منجمد را حداقل به مدت 2 ساعت قبل ازپخت در آب غوطه ور مي نمايند و اجازه مي دهند كه پتاسيم موجود در ماده غذايي وارد آب شود .اين سبزيجات بايد كمتر خورده شوند چون با اين كار باز هم مقدار قابل توجهي پتاسيم در آنها وجود دارد

 سبزيجات رو بشوييد و سپس به صورت برش هاي نازك در بياوريد . موادي كه پوست دارند ( مثل سيب زميني يا هويچ را بايد قبل از برش پوست بكنيد)

 سبزيجات را در آب ولرم آب كشي كنيد

سبزيجات را حداقل 2 ساعت يا در طول شب در مقدار زيادي آب غوطه ور كنيد. از مقدار زيادي آب بدون نمك استفاده كنيد ( به ازاي هر مقدار سبزيجات 10 برابر آب). در صورت امكان هر 4 ساعت آب آن را عوض كنيد . در پايان ، آب آن را دور بريزيد

دوباره سبزيجات را با آّب ولرم آبكشي كنيد

سبزيجات را مطابق ميل خود بپزيد ؛ ازمقدار زيادي آب بدون نمك استفاده كنيد ( به ازاي هر مقدار سبزيجات 5 برابر آب )آب پخت را دور بريزيد .  

 

 

 

 

تهيه كننده : خانم خدابخشي - پرستار

 

 

 

 


منبع : كتاب پرستار دياليز

 

پتاسيم چيست ؟

پتاسيم يك ماده معدني است كه در بسياري از غذاها وجود دارد.پتاسيم باعث مي شود كه ضربان قلب منظم بماند به تعادل بدن كمك ميكند و اجازه مي دهد اعصاب و عضلات به درستي كار كنند. كليه ها مسوليت دارند كه ميزان پتاسيم خون را در حد مطلوب حفظ كنند .كساني كه داروهاي خاصي مصرف مي نمايند يا كساني كه بيماري مزمن كليه دارند.بايد ميزان پتاسيم رژيم غذايي خود را محدود نمايند تا پتاسيم آنها نزديك به حد طبيعي باقي بماند

چرا بايد پتاسيم رژيم غذايي خود را كاهش دهيم ؟

بطور عادي تعادل پتاسيم بدن با دريافت پتاسيم از طريق مواد غذايي اضافي از راه ادرار ،حفظ مي شود.اما كساني كه نارسايي مزمن كليه مبتلا هستند نمي توانند پتاسيم را به اندازه كافي از راه ادرار دفع كنند ،چون كليه آنها درست كار نميكند.در نتيجه      پتاسيم خون آنها بالا مي رود .رژيم غذايي كم پتاسيم ميتواند خطر بالا رفتن پتاسيم خون را كم كند.ميزان پتاسيم با گرفتن مقداري خون از رگ فرد اندازه گيري مي شود.مقدار پتاسيم 5/3-5

است.مقادير بيشتر از 6 خطرناك است .مقادير پايين تر از حد طبيعي هم مي تواند خطرناك باشد زماني كه ميزان پتاسيم خيلي زياد شود ، عوارض خطرناكي ايجاد مي شود مثل نامنظم شدن ضربان قلب يا ضعف عضلاني شديد يا فلج

چگونه ميتوان ميزان پتاسيم خونم را پايين بياورم؟

تقريبا تمام غذاها حاوي پتاسيم هستند بنابراين مهم اينست كه در صورت امكان غذاهايي با ميزان پتاسيم كم انتخاب كنيد .

هنگام محاسبه ميزان پتاسيم موجود در غذا به اندازه هر وعده توجه كنيد ؛يك وعده بزرگ از يك غذاي كم پتاسيم نسبت به يك وعده كوچك از غذاهاي پر پتاسيم ، ممكن است پتاسيم بيشتري داشته باشد.    سبزيجات ، ميوه ها و گوشت را قبل از سرو كردن آبكشي كنيد.

غذاهاي پر پتاسيم

غذاهاي زير مقدار زيادي پتاسيم دارند وبايد از  آنها پرهيز كرد يا مقادير كمي از آن ميل نمود .

 - گندم و جو نانهاي سبوس دار 1

 - شير سويا2

3 - ميان وعده ها كره بادام زميني (2قاشق چايخوري) ، مغزها (30گرم) ، شكلات( 30-60گرم) ، كلوچه هاي حاوي انجير

 - ميوه جات زرد آلو ، آوو كادو (4/ 1 آن موز (2/1 آن)) 4 نارگيل ، هندوانه ، خربزه ، طالبي ، كيوي ، انبه ، مركبات ، آب مركبات ، شليل ، گلابي ، موز سبز ، انار ، برگه ميوه (زرد آلو، انجير ، كشمش ، خرما ، آلو خشك ) آب آلو ، سيب زميني      

5 - سبزيجات لوبيا ، لوبيا سبز چغندر ، نخود فرنگي ، بروكلي ، كلم ، كلم فندوقي ، هويچ ، چغندر برگي كلم قمري ، زيتون ، قارچ ،سيب زيني ، زردك ، ترشيجات ، كدو حلوايي ، شلغم ، كلم پيچ ، اسفناج ، كدو سبز ، گوجه فرنگي

 - لبنيات - شير و فرآورده هاي آن ، كره ، ماست6

 7 - پروتئين _ ساردين ، ماهي سفيد ، سالمون ، گوشت گاو ، گوشت راسته ، لوبيا چيتي ، لوبيا قرمز، لوبيا سفيد (به اندازه نصف فنجان )

غذاهاي كم پتاسيم

غذاهاي زير پتاسيم كمي دارند . اين غذاهاي كم پتاسيم را مي تواند مرتبا مصرف كنيد اما مراقب باشيد كه بايد اندارزه هر وعده مناسب باشد چون وقتي كه اندازه وعده بزرگ باشد مقدار پتاسيم آن زياد ميشود.

غلات غذاهايي كه با آرد سفيد تهيه شده باشند(مثل نان ،

پاستا ) ، برنج سفيد

 
صفحه اصلي
1397/10/22
Powered by DorsaPortal