بيمارستان امام علي (ع) آمل
۱۳۹۸ جمعه ۲ فروردين
br ENGLISH
رزيم قلبي

v    رژيم غذايي مناسب بايدحاوي همه گروههاي غذايي شامل قندها ، پروتيئن ها ، املاح معدني و ويتامينها ، چربي وآب باشد .

v    در اين بيماران رژيم غذايي بر پايه محدود كردن اسيد هاي چرب اشباع و استفاده از چربيهاي حاوي اسيد هاي چرب غير اشباع مي باشد و محدوديت سديم ( نمك ) نيز لازم مي باشد .

v    چربيهاي قابل رويت گوشت را گرفته و بيشتر از گوشت سفيد (مرغ يا ماهي ) استفاده نماييد.

v    غذاها بيشتر به صورت آب پز يا كبابي استفاده شود.

v    از روغن هاي حيواني جهت سرخ كردن استفاده نشود و از روغن مايع مخصوص سرخ كردني استفاده نماييد.

v    از روغن هايي كه در دماي اتاق مايع هستند مانند روغن آفتابگردان، سويا، ذرت استفاده نماييد.

v    مصرف گوشت قرمز به يك تا دو بار در هفته محدود نمائيد .

v    در برنامه غذايي روزانه حتما از گوشت سفيد بدون چربي مرغ و انواع ماهي ها استفاده شود.

v     كلسترول درگوشت چرب ، پيه ، زرده تخم مرغ ، قلوه ، جگر سياه ، مغز خاويار ، شكلات به مقدار خيلي زيادو جود دارد كه ميتواند موجب بسته شدن سطح داخلي رگهاي خوني شود بنابراين مصرف ان در بيماريهايي قلبي بايد محدود شود .

v     از لبنيات كم چرب ازقبيل شير،ماست وپنيركم چرب استفاده شود ، فراودره هاي لبني حتما بايد پاستوريزه باشند.

v     بهتر است از غذاهاي خانگي استفاده شود زيرا غذاهاي رستورانها به علت داشتن مقادير نسبتا زياد چربي ونمك مضر است .

v     بهتراست غذاي شب را زودتر مصرف نموده وحداقل تا 3 ساعت از صرف شام به بستر نروند تا هنگام خوابيدن غذا هضم شده باشد .

v     باتوجه به اينكه سكته هاي قلبي درموقع استراحت وپس ازمصرف ممكن است ، روي دهد لذا افراد بالاي50-45 سال بخصوص اگر مبتلا به مشكل قلبي باشند نبايد بلافاصله بعد از شام بخوابند يا دراز بكشند ضمنا شام بايد سبك وكم چرب باشد .

v   روزانه 8-6 ليوان آب نوشيده شود . نوشيدن چاي كم رنگ       

    بلامانع است اما نوشيدن چاي پررنگ ، قهوه ويا ساير نوشابه   

    هاي تحريك كننده مضر است .

v     مصرف مشروبات الكلي به هيچ وجه مجاز نمي باشد .

v     خوردن روزانه كمي سير همراه با غذا مفيد است .

v      ازخوردن غذاهاي كنسرو شده تا حدامكان پرهيز كنيد

(سوسيس، كالباس، همبرگر ، تن ماهي وانواع ديگر كنسروها) .

v     مصرف ميوه جات وسبزي هاي تازه را هرگز فراموش نكنيد مصرف ميوه هايي نظير سيب ، گلابي ، پرتقال ، نارنگي ، تمشك وموز را افزايش دهيد .

v     مصرف مواد غذايي زير را افزايش دهيد : آش جو ، ذرت ، حبوبات خصوصا عدس ، سبزيجاتي مثل كدو ، شويد هويج ، لوبيا سبز ، انواع سالاد سبزيجات بدون سس با آب ليمو يا سركه .

v    از مصرف غذاهاي زير جداً پرهيز كنيد : كره ،روغن هاي حيواني ، خامه ، مغز ، جگر ، دل، زبان ،كله پاچه، قلوه ،گوشت غاز، مرغابي ،گوشت چرخ كرده چرب ، ميگو، سوسيس، كالباس ، همبرگر ، سرشير ، پنير پرچرب، ، شيروماست پرچرب ، پنير محلي ( تهيه شده از شيرپرچرب ) ، پنيرخامه اي ، خيارشور ، ماهي دودي ، نوشابه هاي گازدار ، قهوه ، نانهاي شور ، چيپس ، سس مايونز، سوپ هاي پرچرب وشيريني جات خامه دار

v     پرخوري ومصرف زياد نمك خصوصا اگر همراه با زندگي كم تحرك باشد باعث چاقي وافزايش چربي دربدن خواهد شد كه كار قلب وعروق را دچار اختلال مي كند .

درصورت چاق بودن به نكات زيرتوجه نمائيد          

 

1-          1) حتماً بايدوزن خود را كاهش دهيد .

2-           2) از مصرف قرص ها وهورمونهاي لاغري خود داري                                       ش شود زيرا اين داروها بدون دستور پزشك در دراز مدت                            عوا   عوارض زيانباري خواهند داشت .

3-           3) مواد غذايي را با مواد قندي كم وفيبر فراوان مصرف                                                   ش    شود .

4-          4)  انجام ورزش وپياده روي منظم ومداوم

5-          5)  استفاده از سبزيجات وميوه جات تازه وسالاد قبل از                                         غغ   غذا   فراموش نشود .                    

6-           6) در صورت احساس گرسنگي با مصرف ميوه آنرا                                            بر    برطرف نماييد.

7-          7) زمان خواب واستراحت را بيش از اندازه وطولاني                           نيد نكنيد .

v    استفاده از غذاهاي سبك مثل ماست وخيار وعدم مصرف غذاهايي مثل كره ، پنير ، خامه پرچرب ، برنج پرروغن ، سالاد اولويه و ماكاروني را فراموش نكنيد .

v    جهت جلوگيري از افزايش كار قلب بهتر است غذاها درحجم كم ودفعات مكرر استفاده شود يعني به جاي خوردن 3 وعده غذاي سنگين درروز ، بهتر است 5-4 بار با ميزان كم ميل شود .

v     غذاها را درمحيطي آرام وبدون تنش ميل كرده ودرهنگام خستگي وفشار عصبي بالا از خوردن غذاي حجيم خودداري نمائيد .

 
 
صفحه اصلي
1397/10/22
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal