بيمارستان امام علي (ع) آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
br ENGLISH
فشار خون

"توصيه هاي تغذيه اي در بيماران مبتلا به فشارخون بالا"

1.       ميزان مجاز نمك مصرفي در طي روز براي شما حدود يك سوم قاشق چا يخوري مي باشد. اين ميزان نمك را هر روز صبح در يك كاغذ يا نمكدان كوچك تميز بريزيد و هنگاميكه ناهار يا شام خود را كه بدون نمك تهيه شده است استفاده مي نماييد در سر سفره مقداري از آن را به غذاي خود اضافه نماييد.

2.       با توجه به اينكه غذاهاي شما كم نمك مي باشد ،جهت بهبود طعم غذاها از آبليموي طبيعي (كه فاقد نمك است) ،آب ساير مركبات ترش همانند آب نارتج،آب گوجه فرنگي طبيعي و غيره در حد نياز استفاده نماييد.

3.       از مصرف مواد غذايي زير به دليل داشتن نمك خودداري فرماييد:خيار شور،ترشي شور،غذاهاي نمك سود،غذاهاي دودي،رب و سس گوجه فرنگي،غذاهاي آماده،غذاهاي كنسرو شده،چيپس،پفك،انواع مغز هاي شور،سوسيس و كالباس،زيتون پرورده،دوغ هاي موجود در بازار،و به طور كلي هر غذاي آماده اي كه در تهيه آن نمك به كار رفته باشد.

4.       مصرف پنير تنها در ميزاني كه در رژيم غذايي گنجانده شده مجاز مي باشد.جهت مصرف پنير در صبحانه لازم است پنير از شب قبل در آب گذاشته شود و قبل از مصرف نيز با آب شسته شود.

5.       دررژيم غذايي به ميزان كافي از سبزي ها بويژه سبزي هاي پر پتاسيم از قبيل گوجه فرنگي،اسفناج،كرفس،قارچ،باميه و غيره استفاده نماييد.

6.       در رژيم غذايي از ميوه ها بويژه ميوه هاي پر پتاسيم از قبيل پرتقال؛كيوي؛موز؛طالبي ؛گرمك،خربزه؛ زردآلو،شليل، انار، خرمالو و غيره استفاده نماييد.

7.       در رژيم غذايي روزانه حد اقل نصف ليوان حبوبات پخته ( در صورتيكه دچار نفخ نمي شويد)استفاده نماييد.

8.       غذاها را كاملا بجويد و آهسته ميل نماييد.اين امر در پيشگيري از مصرف زياد مواد غذايي موثر است.

9.       از مصرف غذا هنگام تماشاي تلويزيون يا مطالعه كردن پرهيز نماييد،چرا كه اين امر سبب عدم تمركز در هنگام غذا خوردن و در نتيجه مصرف بيش از حد مواد غذايي مي گردد.

10.   از مصرف چربي گوشت ها،پوست مرغ،پوست ماهي،لبنيات پر چرب(از جمله ماست موسير)،سس هاي سفيد،كله و پاچه،دل،قلوه ،جگر،مغز،زرده تخم مرغ،ميگو،كره،خامه،شيريني هاي خامه اي و چيپس پرهيز نماييد. در هفته حداكثر 2 تا 3 عدد تخم مرغ بيشتر مصرف نكنيد.

11.   از مصرف غذاهاي سرخ شده در روغن،غذاهاي پر چرب،غذاهاي آماده از جمله پيتزا پرهيز نماييد .بهتر است غذاها تا حدامكان به صورت بخار پز ؛آب پز يا كبابي باشد.

12.   از مصرف روغن ها و چربي هاي جامد خودداري كنيد .جهت پخت و پز از روغن هاي گياهي مايع استفاده نماييد و بهترين روغن در اين زمينه روغن كلزا( و يا روغن كانولا) مي باشد.

13.   مصرف ميان وعده ها الزامي مي باشد.مصرف ميوه در ميان وعده ها توصيه ميگردد.

14.   در رژيم خود از لبنيات كم چرب به ميزان كافي استفاده نماييد.

15.   از مصرف زياد قند،شكر،مربا،عسل،شربت،نوشابه،ساير مواد غذايي كه در تهيه آنها از شكر استفاده شده است ،و همچنين كاكائو و شكلات تا حد امكان پرهيز شود.

16.   روزانه حداقل نيم ساعت ورزش (پياده روي) نماييد. مدت زمان ورزش خود را بتدريج به يك ساعت در روز افزايش دهيد.

 

تهيه و تنظيم:واحد تغذيه مركز آموزشي درماني امام علي (ع) آمل

صفحه اصلي
1397/10/19
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal